Sivun näyttöjä yhteensä

14. helmikuuta 2016

Fregatti Oleg haaksirikko 1869 Suomenlahdella

Nämä Olegin ja Lefortin muistiinpanot olen tehnyt Helsingin yliopiston Slaavilasessa kirjastossa joskus 1990 luvun loppupuolella. Sinne on jäänyt aika hyvä materiaali Venäjän vallan ajalta. Tuolloin elin vielä paperivihko ja kynä tekniikkaa muistiinpanojeni kanssa, joten nämä vanhat lyijykynällä tehdyt harakanvarpaat on välillä itsellenikin vaikeita ymmärtää ja aikakin on haalistanut tekstejä yllättävän paljon. Näissä Slaavilaisen kirjaston omissa vihkosissa on noin 40-50 muutakin haaksirikkoa, niin Venäläisten kuin muidenkin maiden havereita. Tapahtumapaikat ovat Itämerellä Suomenlahdella enimmäkseen Hiidenmaan pohjoispuolisilta alueilta aina Viipurin edustalle kummallakin puolella Suomenlahtea ja Suomenrannikkoa. Näitä tulossa lisää

Fregatti Oleg  (Олег) Upposi 3.8.1869

Tästä pääset hyvään Englanninkieliseen linkkiin
http://www.earthillustrated.com/en/content/frigate-%C2%ABoleg%C2%BB




  • 3 mastoinen höyryfregatti Oleg
  • Päällikkö 1 luokan kapteeni Paroni Maidel
  • 58 tykkiä
  • Miehistö 25+595 upseerit - miehistö
  • 1 tahti 3 sylinterinen, 2500 indikoitua höyryhevosvoimaa. Valmistettu Machine Maudslay Son & Field Lontoo, hinta 48125£
  • Brt 3371
  • Pituus 77,11 (m?)
  • Leveys 16,56
  • Budjetti 885035 rubel ilman aseistusta.
  • Upposi 3.8.1869 venäläisten ajanlaskun mukaan.
  • Törmäsi harjoituksissa yhteen "patteri" Kremlin kanssa
  • Upposi 15 minuutissa
  • Haaksirikossa kuoli 16 henkeä
  • Aineelliset tappiot 469.000 rur ja 48 ja3/4 kopeekkaa
  • Törmäyksen tapahduttua Oleg nosti avunpyyntö signaalin, muut viisi alusta lähettivät välittömästi soutuveneitä avustamaan Olegia. Samoin se itse laski laski veneensä ja miehistö yritti pelastaa mahdollisimman paljon. Pelastettiin miehistöä, kirjoja(asiakirjoja), rahoja ja asiakirjojen pelastamiseksi.
  • Haaksirikko paikka koordinaatit.
  • 60.5,45,, ja 27.18,00,, (asteet. minuutit, sekunnit,, - ei minutin kymmenyksiä!)
  • Uppoamisen jälkeen pinnalle jäi mastojen huiput
  • Ohjesäännön mukaan kapteeni pelasti aluksen kassaarkun (valtion)
  • Miehistö 690 henkeä menetti koko henkilökohtaisen omaisuutensa, sekä palkkarahansa.
  • Upposi 32 sylen syvyyteen 9 ja 3/4 mailia Goglandin (Suursaaren) ylemmästä majakasta NW 80astetta, 2 mailin päässä Mordvinov matalasta.
  • Toisen lähteen mukaan upposi 7,5 sm (seamail?) S Hogland (saksalainen - sota-arkisto)
  • Isomaston huiput 10-11 jalkaa vedenpinnan yläpuolella.
  • Hieman oikealle kallistuneena
  • Vartiomiehet rahakirstun luona ja pienessä ruutivarastossa eivät saaneet käskyä poistua aluksesta
  • Poistettiin Kronstadtin laivarekisteristä 30 lokakuuta 1869

Tässä näitä. Oleg ja Lefort ovat todella lähellä toisiaan. Lefort
Alus on löydetty 2006, kts linkki. Jossa myös hyvä Englanninkielinen aika tyhjentävä kertomus tapahtumista. Aluksessa oli iso höyrykone. Eli sitä parasta laatua. Eli päästääkseen tällaisen päälliköksi, ei riittänyt että oli koulussa priimus, piti olla myös hyvästä perheestä.

...ja vähän knoppitietoa tuosta englanninkielisestä tekstistä. Oleg oli Ahvenanmaan vesillä 1860 luvulla ajanut yhdelle hiekkasärkälle joka sittemmin nimettiin Olegin matalikoksi, juuri tämän aluksen mukaan.

© Rauno Koivusaari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti