Sivun näyttöjä yhteensä

21. maaliskuuta 2014

Sotalaiva Saratovin haaksirikko 27.10.1812 Helsinki


Lokakuun 27 päivänä seisoo Suomenlinnan sotasataman ankkuripaikalla 66 tykin venäjän laivaston Fregatti Saratov, jonka päällikkönä toimii II-luokan kapteeni O.I.Jaz’yikov

Puolenpäivän jälkeen aloitettiin laivalla lähtövalmistelut, sillä se oli myöhemmin iltapäivällä lähdössä vara-amiraali Kroun:n eskadroonan mukana merelle. Myöhäisen vuodenajan aiheuttaman aikaisen hämärän takia jokaiselle laivalle oli komennettu oma luotsi, sillä piti varmistaa turvallinen matka läpi ahtaan ja karikkoisen saariston. Lähtöhetkellä oli navakka etelätuuli ja kaikki näytti olevan kunnossa, joten Saratov lähti eskadroonan mukana liikkeelle. Matka taittui hitaasti ohi ahtaan Kustaanmiekan, luovien matkaa jatkettiin kohti Harmajaa. 
Iltapäivällä kello 16.30 vähän ennen Saratovin sivuuttaessa Harmajaa tuuli kääntyi kaakkoon, tällöin päällikkö tiedusteli luotsilta voiko saaren ohittaa nykyisillä purjeilla, johon luotsi vastasi myöntävästi. Miehistö seurasi jännittyneenä alkavassa hämärässä aluksen vaivalloista lipumista saaren ohi. Oltaessa vain puolen aluksen pituuden päässä Harmajasta tuuli kääntyi vielä piirun lisää itään. Se oli liikaa Saratoville, laivan joutui purjehtimaan liikaa vastatuuleen menettäen täten viimeiset luovimisominaisuutensa, eli laivaa eteenpäin kuljettava voima loppui. Tuuli tarttui nyt purjeiden sijasta myös itse alukseen painaen sitä kohti Harmajan kalliota. Epätoivoisesti yritettiin muuttaa sopivammat purjeet, mutta alus vain valui kiinni saareen. Samalla aallot alkoivat lyömään laivaa kalliota vasten. Kovaa hakkaamista ei Saratov kauan kestänyt ja alukselle syntyi vuoto. Päällikkö määräsi osan miehistöstä pumppuihin sekä lähetti veneen Suomenlinnan satamasta apua hakemaan. Ennen kuin laivavene oli saatu laskettua veteen ja lähetetty matkalle, oli täysi pimeys laskeutunut haitaten näin kaikkea pelastustyötä. Kovasta pumppaamisesta huolimatta Saratovin vuoto paheni ja klo 20.00 mitattiin ruumassa 9 jalkaa vettä. Tämän jälkeen alus alkoi vajota nopeammin, joten laivalla syntyi levottomuutta “oman hengen” pelastetuksi tulemisesta.  Myöskään päällikkö ei uskonut aluksen pelastumiseen kokonaisena vaan aloitti kaiken irtaimen pelastustyöt. Ensin hän  komensi kaksi laivavenettä saaren ja laivan väliin, niiden päälle rakennettiin ripeästi lankkusilta, jota pitkin runsaslukuinen miehistö saataisiin tarvittaessa nopeasti turvaan. Lankkusiltaa pitkin alettiin kantaa laivan irtaimistoa maihin. Pelastustöitä jatkettiin läpi yön, jonka aikana tuuli tyyntyi ollen välillä puuskainen sekä erittäin kylmä. Kello 8.00 aamulla ilma oli pakkasen puolella ollen erittäin jäätävä. Koko yön kestäneistä ponnisteluista huolimatta oli vesi noussut aluksella 14 jalkaan, hankaloittaen kaikkea pelastustyötä. Kaksi päivää myöhemmin aluksen rungon pelastamisesta luovuttiin.

Saratovin runkoa alettiin romuttamaan vain kolme päivää karilleajon jälkeen eli 30.10 samalla Harmajalle pelastettu irtaimisto sekä väsynyt miehistö siirrettiin Suomenlinnaan.

Edelleen tänä päivänä Harmajan saaren itäreunasta löytyy jonkun verran hylkytavaraa, srapnelleja sekä tavallisia tykin kuulia muistuttamassa venäläisestä 66 tykin sotalaiva Saratov:ista, joka haaksirikkoutui sekä sittemmin romutettiin saaren rantaan.


Rauno Koivusaari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti