Sivun näyttöjä yhteensä

26. lokakuuta 2014

Kuunari Liberalin haaksirikko Hangossa

Meriprotesti Norjalaisen kuunari Liberalin haaksirikosta lokakuussa 1880.

14. lokakuuta jätti laiva Kotkan sataman merikelpoisessa kunnossa puulastissa ja oli matkalla Belgian Löweniin. Matka jatkui ilman vaikeuksia aina 20 päivään lokakuuta, jolloin se joutui kovaan eteläiseeen lumihiutaleitten vahvistamaan syystuuleen, Seuraavana päivänä 21 kello 4 aamulla päätettiin ottaa kurssi kohti Hankoa. Tänne saavuttiin klo 10 illalla ja jäätiin redille ankkuriin. Tuuli muuttui lumimyrskyksi, laitettiin molemmat keula-ankkurit. 24 päivänä tuulen tyynnyttyä jätettiin Hanko. Luotsi laivalla ja höyrylaivan hinaamana palattiin merelle.

Vaikea myrsky kuitenkin alkoi heti perään 25 pnä. Jouduttiin heittämään osa kansilastista yli laidan, skoska laiva vain vaikeasti meni aaltojen yli ja tuskin kulki eteenpäin. Päivällä säätila ei laantunut, jolloin päätettiin luovuttaa ja kääntää kohti maata eli Hangon suuntaan. Klo 7 illalla heitettiin jälleen osa lastista yli laidan, jotta voitiin oikaista laiva, joka oli saanut kallistuksen. Klo 11 illalla nähtiin lumipyryssä saari, heti sen jälkeen ohitti laiva toisia saaria jolloin meri kuohui rajusti, heti perään laiva törmäsi kariin kovalla voimalla ja lopulta pysähtyi. Laiva hakkasi pahasti ja kello 3:30 yöllä oli laiva noussut kokonaan vedestä. Kapteeni lähti Hankoon hakemaan apua. 26 pnä tuli höyrylaiva Hangosta, tarkoituksena yrittää saada laiva irti karilta. Osa lastista ja riki sekä inventaarit saatiin pelastettua, mutta laivaa ei voitu pelastaa. 29 pvn katselmuksessa epäiltiin laivan tulevan hylyksi. 4.marraskuuta ulkoisessa katselmuksessa todettiin laivalla olevan vakavia pohjatuhoja ja toivo sen pelastamiseksi on menetetty.

Protestin antoi päällikkö kapteeni A.Torstensen Hangon notaarille 25.lokakuuta ja meriselitys raastuvanoikeudelle Tammisaaressa 1.marraskuuta joka on vahvistettu perämiehen ja yhden miehistön jäsenen toimesta.

Tullihallitus KD 25/171 v. 1880 Hanko (kansallisarkisto)
Ilmoittaa että Norjalainen Kuunari Liberal päällikkönä laivuri A. Torstensen on 29 lokakuuta törmännyt karille 4 virstaa itään Hangosta.

virsta = werst = on nykymitassa 1066,80m. Samoin 1 virsta on 500 syltä eli sylimittaa.
4 virstaa on vähän yli 2 merimailia tämän päivän kartalla

Luotsi ja Majakkalaitos KD 16/287 v.1880 (kansallisarkisto)
Norjalainen kuunari Liberal ajo karille  25 :nä lokakuuta Hangon ja Tvärminnen välillä. Laiva oli matkalla Kotkasta Belgiaan Läveniin, kun se myrskyssä ja lumipyryssä rantautui ja upposi lähelle Westerholmia. Luotsit eivät voineet antaa apua kovan merenkäynnin ja aallokon takia. Laiva tulee hylyksi.

Westerholm on tänä päivänä merkitty merikortteihin Yttre Västerlandina.

Hylky tai hylyn jäänteet, jotka koostuvat lähinnä pohjatukeista, sijaitsevat saaren eteläpuolella pintakivien välissä.