Kontra amiraali Elfinstonin Eskadroona oli
matkalla Kronstadista välimerelle, saattueeseen kuului useita “Venäjän Kruunun”
aluksia. Yksi niistä oli Fregatti Tshitshagov päällikkönään kapteeniluutnantti
V.Porjakov ja jolla palveli hänen 134 henkinen miehistö.
1769 lokakuun 20 päivänä yöllä pimeyden vallitessa eksyi Tshitshagov
eskadroonasta törmäten vedenalaiseen kariin. Alus alkoi heti rajusti vuotamaan,
vettä suihkusi lankkujen välistä miehistön päälle herättäen heidät kylmään
painajaiseen.
Pimeyden takia maata tai luotoa, jolle voisi pelastautua ei ollut
heti havaittavissa. Voimakas aallokko rysäytteli laivaa tuntematonta karia
vasten hajottaen sitä lisää. Pimeyden keskeltä kuun ja tähtien loisteessa
saatiin vähän matkan päässä näkyviin paljas kallioluoto. Tämä sijaitsi vähän
matkan päässä törmäyspaikasta länteen. Koska muita vaihtoehtoja ei ollut, oli
yritettävä pelastautumista kyseiselle luodolle, jonne yön aikana onnistui
ainoastaan 114 miehistön jäsentä pelastautumaan. Aamulla pimeyden väistyessä
voitiin taas nähdä ympärille ja tällöin arveltiin Tshitshagovin
haaksirikkoutuneen Ruotsin puolelle rannikkoa mahdollisesti “Porkkalan niemen
riutalle”. Luotsit kutsuvat tätä paikkaa Makilobådarna:ksi, joka sijaitsee “2
mailia” (Englannin league) ulos Rönnskäristä. Luodolta havaittiin myös Fregatti
Tshitshagovin makaavan puoliksi uponneena sekä pahoin särkyneenä noin sadan
sylen päässä. (muutaman sadan metrin päässä) Aamupäivän aikana alkoi tuuli
voimistua myrskyksi ja jo muutaman tunnin päästä nopeasti kasvava aallokko vei
hylyn mennessään, näin fregatti Tshitshagov katosi lopullisesti aaltoihin.
Haaksirikossa menehtyi 21 miehistön jäsentä, hengissä selvinneet pelastettiin paikallisten
luotsien toimesta.
Heti kun tieto onnettomuudesta oli tavoittanut
paikallisen pelastusyhtiö ”Norra Dykeri och Bärgnin Companien”. Kävi sen
edustajan paikalla tutkimassa mahdollisia pelastustoimien käynnistämisiä.
Aluksen tiedettiin hajonneen pahoin, eikä ollut varmaa tietoa hylyn sijainnista
koska aallot olivat vieneet sen mennessään. Tiedossa ei ollut myöskään tarkkaa
paikkaa jossa alus oli törmännyt kallioon. Kaiken lisäksi kyseisen matalikon
todettiin olevan hyvin laaja ja pelkästään hylyn paikantaminen myöhäinen vuoden
aika huomioon ottaen olisi kovan työn takana.
Kaikki mahdolliset pelastus toimet olisi joka
tapauksessa jätettävä seuraavaan kesään. Tällöin hylky olisi koko talven kovien
myrskyjen armoilla hajoten ainoastaan isommalle alueelle. Koska laivan lastina
oli ainoastaan provianttia ja ampumatarvikkeita voitiin pelastusyhtiön puolesta
nopeasti todeta ettei hylkyä kannata alkaa pelastamaan, ainakaan samana vuonna.
Paikka tunnetaan nykyisin Kallbådan matalikkona.
Luodolle on pystytetty majakka vuonna 1923 vastaavanlaisten onnettomuuksien
ehkäisemiseksi. Majakkaluodolta kaakkoon on karttoihin merkitty pintakivi, matalikon pohjoispuolelta ovat paikalliset sukeltajat löytäneet paljon ison
laivan kappaleita sekä tehneet havaintoja muunmuassa tykeistä. Pohjasta on
löydetty myös järeitä yli puoli metriä pitkiä messinkisiä niittejä. Hylystä ei ole tiettävästi löydetty yhtään ehjempää osaa, mikä
selittynee osaltaan veden mataluudella. Jäät ja merenkäynti ovat jauhaneet
hylkytavaran laajalle alueelle hiekan sekaan.
Alus ilmoitaan venäläisten tietojen mukaan uponneen 10.10.
Ero johtuu todennäköisesti Venäjällä käytössä olleesta Juliaanisesta ajanlasku
järjestelmästä. Suomi oli siirtynyt Ruotsalaisten kanssa Gregoriaaniseen järjestelmään
hieman aikaisemmin vuonna 1753.
Rauno Koivusaari
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti