Lista vuoden 1880 haaksirikoista. Luettelosta puuttuu parkki Josefina, joka jo löytyy täältä blogista.Nämä ovat lyhyitä selostuksia havereista, joiden tiedot on kerätty Luotsilaitokselta, Tullilaitokselta tai jostain muusta lähteestä. Meriselitykset puuttuvat. Kyseiset laivat ovat saaneet hylkytuomion, joten niiden jäämistöt löytyvät merenpohjasta.
Priki Fylla 17/4 1880 Ahvenanmaa
Ahvenanmaan
luotsiaseman
päällikkö
3.Maj.
1880
N:
16
17 Kulussa
olevana huhtikuuta klo 1.30 iltapäivällä rantautui Tanskalainen priki Fylla,
kapteenina P.J Friis kotoisin Dragön (Tanska) ja matkalla Kööpenhaminasta
painolastissa Gäfleen mukanaan 8 miehen miehistö. Alus haaksirikkoutui Brättön
saaristossa karille nimeltään Grytkubbssanket. Laiva on hylky ja siitä on
pelastettu koko riki ja kaikki laivan inventaarit sekä että syy laivan
rantautumiseen on ollut yksinään päällikön huonot muistiinpanot, merivirtaukset
ja sumu. Tällaista saanen syvästi kunnioittaen ilmoittaa.
Luotsi
ja Majakkal. KD 30/183 v. 1880. Kansallisarkisto
Degerbyn
Tullikamari 24/4 ilmoittaa että Tanskalainen priki Fylla on haaksirikkoutunut
Föglön läntisessä saaristossa.
KD
3/161 v.1880 Tulliylihallitus / Kansallisarkisto.
Kuunari Expetance 8.5.1880 Seiskari
Huvudstadsbladet
12.5.1880
-Haaksirikko
Norjalainen kuunaripriki Expetance kotoisin
Stavangerista ja kapteeni Christian Jonassenin kuljettamana, kivihiililastissa
matkalla Sunderlandista Pietariin on kahdeksantena tätäkuuta menetetty lähellä
Seiskarin majakkatornia. Miehistö on pelastettu ja ovat maihinnousseet
Viipuriin.
Jahti Alko 21/5 1880 Porkkala
Luotsi
ja majakkal.
KD
16/287 v.1881
21.5.1880
Porkkala
Suomalainen
jahti Alko; Kippari Johan Karlsson ja kaksi miestä; Matkalla Paraisilta
Helsinkiin kalkki lastissa. Alus upposi
Porkkalassa Träskön pohjoispuolella. Alus sai pahan vuodon jonka takia alus ja
lasti menetettiin, tieto tuli Porkkalan luotseilta.
R.K - Alus lepää Träskön pohjoispuolisessa salmessa n.10m syvyydessä, perä rantaanpäin. Aluksesta on kadonnut sekä ankkuri että hieno käsintaottu ankkurikettinki.
R.K - Alus lepää Träskön pohjoispuolisessa salmessa n.10m syvyydessä, perä rantaanpäin. Aluksesta on kadonnut sekä ankkuri että hieno käsintaottu ankkurikettinki.
Priki Najaden 24.5.1880 Vaasa
Hbl
2.6.1880
-Haaksirikko.
Priki Najade Rostokista kapteeni H. Schmidtin
kuljettamana matkalla Aarhusista Luleåon painolastissa, on törmännyt 24
toukokuuta sumussa vedenalaiseen kiveen Qvarkenissa, joka saatiin irti muutaman
tunnin kuluttua, mutta oli saanut vuodon, niin että Norrskärin luotsit, jotka
tulivat laivalle, kieltäytyivät tehtävästään, aloittivat ankaran pumppaamisen,
alusta ei kuitenkaan voitu pitää pinnalla. Luotsien neuvosta alus ajettiin
maalle Norrskäristä itään, siellä ihmiset pääsivät maihin ja riki ja
inventaarit saatiin pelastettua. Kapteeni ja hänen veljensä omistavat
kaksikolmasosaa prikistä. Tämä osa laivasta on vakuuttamaton, mutta kolmannen
osakkaan osuus on vakuutettu.
Parkki Rapide 29/6
1880 Ahvenanmaa
Ahvenanmaan
luotsiaseman
päällikkö
9.juli.
1880
N:
104
Syvästi
kunnioittaen saanen ilmoittaa että parkkilaiva Rapide päällikkönä
Pettersson kotoisin Nauvon saaristosta Turun ja Porin läänistä ja matkalla
Lyypekistä Poriin painolastissa 8 miehen kanssa, rantautui (karille ajoi) 29
kulussa olevaa kesäkuuta kello 8 iltapäivällä klippan Märketille södra qvarken,
syynä karille ajoon oli sumu, aluksella on vaikea vuoto ja tulee
todennäköisesti hylyksi.
Luotsi
ja Majakkal. KD 45/185 v.1880. Valtionarkisto.
Albert Laiva
23/7 1880 Vaasa
Vaasan
luotsipiirin
päällikkö
27.7.1880
N:
447
Näinollen
saanen teille raportoida, että Ranskalainen laiva nimeltään Albert
päällikkönään Josef Autissin kotoisin St.Malon kunnasta Hannfeurista
painolastissa ja matkalla Luleåån, karilleajoi Storkallegrundilla 23.7 klo 4
aamulla sillä seurauksella että alus upposi 10 minuutissa. Syytä haaksirikkoon
oli virtaukset. Miehistö on pelastettu s/s Oulun toimesta, joka yhden tunnin
kuluttua saapui kyseiselle karille joka on nimeltään Nybriksgrund.
Loppu
on kirjoitettu epäselvästi
Luotsi
ja Majakkal
KD
69/214 v.1880
Kuunari Joutsen 9/9 1880 Vaasa
Hbl
16.9.1880
-Haaksirikko.
Kuunari Joutsen 103 lästin vetoinen, rakennettu v.
1867, B.Manellin, Alfred Hedman,
A.G.Hultin ja D.Björklundin omistama, kotoisin Vaasasta kapteeni R.A Sjöbergin
kuljettama ja matkalla Lubeckista kotipaikkaan mukanaan arvokas lasti
kappaletavaraa. Ankkuroi 8:na päivänä tätä kuuta pimeyden takia lähellä Korsötä
Vaasan saaristossa, joutui yöllä tuuliajolle eikä selvinnyt ennenkuin törmäsi
karille Stötgrundilla. Kovan merenkäynnin takia jouduttiin mastot katkaisemaan,
varttitunti sen jälkeen pirstoutui kajuutta yli laidan edellä mainittujen
tapauksien seurauksena Norrskärin luotsi löysi alukselle, mutta hänellä ei
ollut tilaa lastille. Luotsiveneellä pelastetiin kapteeni ja kolme miestä
Stötgrundilta, luotsin muun miehistön ja yhden naispuolisen matkustajan
pelastivat kalastajat. Sen jälkeen 9:nä päivänä aloitettiin ja 10:nä päivänä
jatkettiin lastin pelastustöitä, joka niinkuin laivakin oli suurimmaksi osaksi
vakuuttamaton
Vaasan
luotsipiiri
Nikolaistad
13
syyskuuta
N:
480
Kuunari
Joutsen, kapteeni C.A.Sjöberg, kotoisin ....? oli matkalla
kappaletavaralastissa Lyybeckistä ja matkalla tänne, ankkuroi 8 tätäkuuta klo 8
iltapäivällä Stilsö?n lähelle ja sijaitsee suunnilleen 1 ½ Saksan mailia
länteen Korsö:stä. Kello 10 iltapäivällä alkoi myrsky samana päivänä, jolloin
ankkuriketjut kohtasi turma ja niin että alus ...? ....? ajautui karille noin 800 sylin päähän pohjoiseen Skötgrundista
jonne alus joutui hylyksi ja miehistö sekä luotsit pimeydestä tuli maihin
luotsiveneellä joka kävi karilla ja sai vuodon.
.... Loppu
on kirjoitettu epäselvästi.
Luotsi
ja majakkal. KD 87/217 v. 1880.
Kuunari Glenmore 29/9 1880 Ahvenanmaa
Hbl
17.10.1880
-Epäonninen
laiva. 29.Syyskuuta ajautui Englantilainen kuunari
Glenmore kovassa myrskyssä Flyttarne karille Qvarkenissa. Miehistö pelastetiin,
laiva sai suuria vahinkoja sillä seurauksella että katsastusmies antoi hylky
tuomion.. Riki ja inventaarit on suurimmaksi osaksi pelastettu. Kaikesta
huolimatta osa lastista uskotaan voida noutaa turvaan kun myrsky ja huono sää
antaa siihen mahdollisuuden
Ahvenanmaan
luotsiaseman
päällikkö
25.October
1880 N: 152
Tiedoksi
29
kulussaolevana syyskuuta kello 11 iltapäivällä rantauitui Englantilainen
kuunarilaiva Glenmore, kapteenina Thomas Stone kotoisin
Favershamn nimisestä paikasta ja matkalla Örnsköldsvikistä puutavaralastissa Englantiin 7 miehen
miehistöllä, karilla Flitjorna kompassi suunnassa N ½ O
noin 2 ½ distannssi minuuttia
Hellmannin satamaloistosta. ( på Grundet Flitjorna i N ½ O på kompassen omkring
2 ½ från Hellmans hamnfyr) Laiva hylkynä
ja miehistö pelastettu samoin laivan inventaarit pelastettu, syytä karille
ajoon ei ole päällikkö pystynyt kertomaan, Tällaista saanen syvästi kunnioittaen
ilmoittaa.
Luotsi
ja Majakkal. KD 67/188 v.1880. Valtionarkisto.
Kuunariparkki Batavia 4/10 1880 Suursaari
Hbl 7.10.1880
-Merionnettomuus. Hollantilainen kuunariparkki ‘’Batavia’’ kapteeni E.Mintin
kuljettama ja lastattu puutavaralla, on yöllä viime sunnuntaina vaikean kelin
vallitessa rantautunut Suursaaren (NordWest) luoteisrannalle matkalla
Trångsundista Englantiin. Rantaanajamisen seurauksena laivan etumasto meni yli
laidan ja vahingoittui pahoin. Miehistö tuli pelastettua mutta laiva tuli
hylyksi.
Samana
yönä lähellä ajautui päin maata täyteen lastattu Hollantilainen parkki
‘’Imakos’’ joka oli ankkurissa Trångsundin redillä ottamassa lisää lastia.
Laivalle tuli vahinkoja mutta ei tiedetä kuinka suuria.
Hbl
23.10.1880 Sama
-Pelastettu
laiva. 13:pnä tätäkuuta tapasi sukelluslaiva Ahkera
ja tullilaiva Suomi yhden kolmemastoisen puutavaralastissa olevan laivan,
täynnä vettä tuuli ajolla Wederlaksin ulkosaaristossa. Se hinattiin
Martinsaaren satamaan, siellä lasti ja omaisuus pelastettiin maihin.. Laivan
nimi on Batavia Rotterdamista. Kerrotaan että laiva osui ensin Suursaareen,
siellä miehistö täpärästi saatiin pelastettua maihin ja kansilasti
pelastettiin, mutta sitten huono keli alkoi, laiva ajautui pois sieltä.
Kaljaasi Eveliina 12.10.1880 Ahvenanmaa Nyhamn
Eveliina
Päällikkö Wiktor Karlssonin ohjaamana oli matkalla Tukholmasta Taalintehtaalle,
kun haaksirikkoutui Nyhamnin luotsipaikan lähellä ja joutui hylyksi.
Suomen
laivakalenterin tietoja
Päällikkö:
V.Platan
Omistaja:
K.A.Berglund
Kotipaikka:
Maarianhamina
Rakennusvuosi:
1855
Vetoisuus:
55 rekisteri tonnia.
Tapaus
on ollut ilmeisen vähäpätöinen koska siitä ei ole kirjoitettu juuri mitään.
Ainoat kommentit on Tullihallitukselta, joka ilmoittaa kaljaasi Eveliinan
uponneen Nyhamnin luotsipaikan lähelle ja miehistö on pelastettu. Tullihallitus
KD 9/158 v1880.
R.K
Kaljaasi Apollina 13/10 1880 Jurmo
Turun
luotsiaseman päällikkö
KD
125/176 v. 1880 Luotsi ja Majakkal.
den
22 october 1880
N. 384
Tiedoksi
Raportti luotsivanhin Mattsonin puolesta 15.lokakuuta, ilmoitan kunnioittaen,
että kaljaasi Apollina kuljettajana kippari Abrahamsson Ahvenanmaalta, ankkuroi
13 kuluvana olevaa lokakuuta ilman lastia saapuneena Narrö fjärdillle johon
ankkuroi. Seuraavana yönä nousi kova tuuli ja myrsky lumisatteen kanssa jolloin
paapuurin puoleinen ankkuriketju katkesi ja kaljaasi ajautui maihin, jossa se
luultavasti tulee hylyksi.
Luotsi
ja Majakkal KD 125/176 v. 1880. Valtion arkisto.
Höyrylaiva Trafik 22/10 1880 Uusikaupunki
Turun
luotsipiiri
6.
november 1880
N:400
Lypertön
luotsivanhimman raportin mukaan 22.
kulussaolevaa lokakuuta on tapahtunut, saanen kunnioittaen ilmoittaa että
höyrylaiva Trafic kotoisin Turusta, karille ajanut ilman luotsia
laivalla 22 lokakuuta. SW puolella Isolettogrundia Lypertön ulkopuolella. Lasti
on pelastettu mutta laivaa ei ole voitu saada pois karilta.
Luotsi
ja Majakkal. KD 132/177 v.1880
Tilastotietoja:
Höyrylaiva
Trafik kotoisin Turusta; Päällikkö
O.F.Cederqvist ja 16 miestä; Oli matkalla Turusta Räfsöhön (Pori),
Kristiinankaupunkiin ja Lubeckiin; Ajoi karille Isolettogrundilla Lypertön
pohjoispuolella 22.10.1880 Klo 4 ½
aamulla, syynä oli että reimaria ei voitu havaita. Ilmoitus annettu
Lypertön luotsiasemalta; Aluksesta tuli
hylky, lasti saatiin suurimmaksi osaksi pelastettua ja miehistö pelastettiin.
Luotsi
ja Majakkal. KD 16/287 v1881
Å.U.
2.11.1880
-Höyrylaiva
Trafikin karille ajo Lypertössä on nyttemmin mennyt
hyvin huonoon tilaan. Laiva on edelleen karilla ja se höyrylaiva jonka piti
tulla Ruotsista onnettomuus paikalle on työskennellyt yhtäsoittoa ilman
minkäänlaista tulosta. Kuitenkin lasti mikä irti on saatu, on kuljetettu maihin
ja vesi on noussut jo lastiruumaan
Bonusmateriaalia:
Å.U(Åbo Underrättelse 2.11.1880) Pelastettu laivan miehistö. Uddevallasta kirjoitettiin 23.lokakuuta. Priki Alma Thorburn tästä kaupungista, kapteeni Sjöstedt, pelasti 6pnä tätä kuuta kovan myrskyn vallitessa Pohjan merellä Lat. 56 astetta 46’ ja Long 2 astetta 49’ suomalaisen kuunari Evan kapteeni Larssonin, ja viiden miehen miehistön. Suomalainen kuunari tuli hylyksi ja yksi Alma Thorburnin jollista meni mukana kun sillä oli pelastettu kahdella reissulla hädän avussa olevat suomalaiset.
Å.U(Åbo Underrättelse 2.11.1880) Pelastettu laivan miehistö. Uddevallasta kirjoitettiin 23.lokakuuta. Priki Alma Thorburn tästä kaupungista, kapteeni Sjöstedt, pelasti 6pnä tätä kuuta kovan myrskyn vallitessa Pohjan merellä Lat. 56 astetta 46’ ja Long 2 astetta 49’ suomalaisen kuunari Evan kapteeni Larssonin, ja viiden miehen miehistön. Suomalainen kuunari tuli hylyksi ja yksi Alma Thorburnin jollista meni mukana kun sillä oli pelastettu kahdella reissulla hädän avussa olevat suomalaiset.
Kuunari Liberal 25/10 1880 Hanko
Åbo
Underrättelser 8.11.1880
-
Karilleajo. Kovassa lumimyrskyssä 25 pnä lokakuuta
haaksirikkoutui norjalainen kaljaasi Liberal kapteeninaan Thorstenson karille
Tallholmenissa lähellä Hankoa. Lasti
koostui pääasiassa puutavarasta joka oli lastattu Kotkasta, on
pääasiassa pelastettu s/s Dragonille. Laiva on miehistön kertoman mukaan valmis
hylyksi.
Tullihallitus
KD 25/171 Hanko
Ilmoittaa
että Norjalainen Kuunari Liberal päällikkönä laivuri A. Torstensen on 29
lokakuuta törmännyt karille 4 virstaa itään Hangosta.
Luotsi
ja Majakkalaitos KD 16/287 v.1880
Norjalainen
kuunari Liberal ajo karille 25 :nä
lokakuuta Hangon ja Tvärminnen välillä. Laiva oli matkalla Kotkasta Belgiaan
Läveniin, kun se myrskyssä ja lumipyryssä rantautui ja upposi lähelle
Westerholmia. Luotsit eivät voineet antaa apua kovan merenkäynnin ja aallokon
takia. Laiva tulee hylyksi.
Tullimiehillä
ja Luotseilla on eri käsitys karille ajo päivästä, toisaalta raportit tehtiin
usein monta päivää varsinaisten tapahtumien jälkeen jolloin on ollut vaikeaa
muistaa oikeata päivää. Luotsien mainitsema Westerholm on oletettavasti
nykyisin Västerland ja Tullien mainitsema 4 virstaa sattuu myöskin samoille
paikoille ( 4 verst = 2,2 nyky merimailia)
Tammikuussa
1881 Tulli ilmoitti myyneensä osia rungosta, rikin ja muuta tavaraa kuunari
Liberalista.
R.K
Merivahingon
laskija
Da
11 v.1881
Yhteenveto
norjalaisen kuunari Liberalin haaksirikosta lokakuussa 1880.
Protesti antanut päällikkö kapteeni A.Torstensen Hangon notaarille
25.lokakuuta ja meriselitys raastuvanoikeudelle Tammisaaressa 1.marraskuuta
joka on vahvistettu perämiehen ja yhden miehistön jäsenen toimesta.
14.
lokakuuta jätti laiva Kotkan sataman merikelpoisessa kunnossa puulastissa,
matkalla Belgian Löweniin. Matka jatkui ilman vaikeuksia aina 20 päivään
lokakuuta, jolloin se joutui eteläiseeen lumihiutaleitten vahvistamaan
syystuuleen, jolloin 21 päivänä 4 aamulla päätettiin käydä Hangossa. Tänne
ankkuroitiin klo 10 illalla, jolloin tuuli muuttui lumimyrskyksi, laitettiin
molemmat ankkurit. Seuraavana päivänä jätettiin Hanko luotsi laivalla ja
höyrylaivan hinaamana. 24 pnä.vaikea myrsky ja 25 pnä heitettiin osa
kansilastista yli laidan siksi että laiva vaikeasti meni aaltojen yli ja tuskin
kulki eteenpäin. Päivällä säätila ei laantunut, jolloin päätettiin luovuttaa ja
kääntää kohti maata. Klo 7 illalla heitettiin jälleen osa lastista yli laidan,
jotta voitiin oikaista laiva. Klo 11 illalla nähtiin lumipyryssä saari, heti
senjälkeen ohitti laiva toisia saaria jolloin meri kuohui rajusti, heti laiva
törmäsi kariin ja lopulta pysähtyi. Laiva hakkasi pahasti ja 3,30 yöllä oli
laiva noussut kokonaan vedestä.. Kapteeni lähti Hankoon hakemaan apua. 26 pnä
tuli höyrylaiva Hangosta, tarkoituksena yrittää saada laiva irti karilta. Osa
lastista ja riki sekä inventaarit saatiin pelastetua mutta laivaa ei voitu
pelastaa. 29 n katselmuksessa epäiltiin laivan tulevan hylyksi. 4.marraskuuta ulkoisessa
katselmuksessa todettiin laivalla olevan vakavia pohjatuhoja ja toivo sen
pelastamiseksi on menetty.
Nanny Galliootti 28.10.1880 Tammisaari
Tammisaaren
luotsipiirin
päällikkö
N:
270
Tiedoksi
Saanen
...... että Hollantilainen galiootti Nanny kuljettajana kapteeni H. Meijer
matkalla Pietarista Kööpenhaminaan kovassa myrskyssä yöllä 27 ja 28 viimeksi
kulunutta lokakuuta törmännyt kariin ja uponnut hyökyaaltoihin itään
Segelskäristä ( sjunkit vid bränningarna öster om Segelskär). Miehistö pelasti
itsensä veneellä ja rantautui saaristoon lähelle Skedesudiin (ei Hästö Busöhön niinkuin
sanomalehdet kirjoitti). Luotsit Viimeksimainitusta maasta kysyivät miksei
raporttia ole tänne saatu, vastattiin ettei mitään tietoa kyseisestä
onnettomuudesta ole saatu koska alus törmäsi ja upposi pimeässä yössä eikä mitään
ole voitu nähdä.
Statskapten
Lindman
Luotsi
ja Majakkal. KD 96/153 v.1880
Tilasto
KD
16/287 v1881
Hollandskä
Galiot Nanny; Kapten H. Meyer ja 4 miestä; Matkalla Pietarista Kööpenhaminaan;
Törmäsi ja upposi Segelskärin ulkopuolella Hästö-Busön lähellä 27 ja 28 päivänä
lokakuuta; Syy onnettomuuteen oli vesisade, pimeys ja myrsky; laiva upposi, miehistö pelastui isoveneellä ja tuli maihin Skedesundiin.
Å.U.
3.11.1880
-
Haaksirikko. Hollantilainen Kaljuutti Nanny
kapteeni H.H.Meyerin kuljettama ja kotoisin Winchotenista on 27. pnä lokakuuta
klo puoli 4 aamulla, matkalla Pietarista Kööpenhaminaan kovan myrskyn
vallitessa törmännyt kareihin Segelskärin lähellä sillä seurauksella että alus
on puolessa tunnissa uponnut. Miehistö joka koostuu 4 miehestä pelastautunut
veneeseen ja kalastajien avustuksella ohjattu Tammisaareen. Laiva joka oli 9
vuotta vanha ja 92 tonnin vetoinen, oli vakuutettu 9000 rahasta.
Höyrylaiva Alrune 5/11 1880 Porkkala
Luotsi
ja Majakkal.
KD
16/287 v.1880
Englantilainen
s/s Alrune; Kapteeni James P. Ellis; Matkalla Kronstadtista Hollantiin lastina viljaa ja pellavaa;
5.11.1880 Osui vedenalaiselle kivelle Snöbådan( nyk. Juktisgrund)
Mickelskäristä itään. Syy onnettomuuteen oli kova myrsky ja sumu; Tieto saatu
Mickelskärin luotseilta; Laiva upposi ainoastaan pieni osa lastista saatiin
pelastettua.
Hufvudstadsbladet
9.11.1880
-
Uponnut laiva. Englantilainen laiva ‘’Alrune’’, joka perjantaina vasten
yöllä ajoi karille Porkkalan majakan lähistöllä, on sunnuntaita vasten yöllä
uponnut suurin osa lastia mukanaan. Kovassa myrskyssä joka silloin vallitsi,
alus vaurioitui ja katkesi samassa yhtäkkiä kovalla ryminällä kahtia ja upposi.
Matalikko jossa onnettomuus tapahtui oli täysin tuntematon luotseille ja
merenkulkijoille.- Yhdessä Assistentin kanssa oli sekä venäläiset pelastus- ja
sukellusalukset ‘’Dwina’’ ja ‘’Rabotnik’’ että pelastushöyry ‘’Neptun’’ kuuluen
ruotsalaiselle yhtiölle, saapuneet paikalle. Täältä oli sitäpaitsi lähtenyt
höyryt ‘’Swalan’’, ‘’Joe’’ ja ‘’Selma’’, mukanaan lastiproomuja ja suuri
pelastusmiehistö, jossa oli noin 30 miestä Suomen kaartista. Huolimatta
suurista ponnisteluista ei alusta onnistuttu saamaan karilta ja mitä lastin
pelastamiseen tulee, onnistuttiin pelastaa 80-100 tynnyriä viljaa, jolla Alrune
oli lastattu, ennenkuin katastrofi sattui. -Haaksirikon yhteydessä tapahtui
surullinen tapaus, yksi pelastusmiehistöstä, joka lähti täältä karilleajaneelle
alukselle, arvellaan hukkuneen aaltoihin. Huonoonninen, jonka nimi oli Nylund,
oli kotoisin tästä kaupungista.
Tulliylihallitus
Da
sarja
Kirjekopiokirja
N: 362 v.1880 . Valtionarkisto
Tulliylihallitukselle
Englantilainen
höyrylaiva Alrune kapteenina James P.Ellis kotoisin Leithistä, matkalla
Cronstadtista Rotterdamiin lastina kauraa ja pellavaa on yöllä 5. marraskuuta
karille ajanut Bergensgrundin luona joka sijaitsee 1 ¾ mailia Mickelskärin
luotsipaikasta Porkkalassa.
Syynä
onnettomuuteen on Myrsky ja sumu, tullikamari nöyrimmästi näin ilmoittaa.
Pelastushöyryt
Dwina ja Neptun ovat pelastaneet osan lastista n.70 tynnyriä 16 päivänä tätä
kuuta mennessä eikä suuria toiveita lopun lastin pelastamisesta ole, koska
laiva on uponnut 8 sylen syvyyteen ja lasti on suurimmaksi osaksi ulkona
laivasta.
Lloyds
shipreg 1880-81 vuosikirja.
Alrune,
Steamer Tonnage, gross
764t. Under Deck 479t.
Pituus-leveys-syväys L-195,5 : B-27,7:
D-16,0 feet. ( pit. 64,5m. lev.9,1m syv.5,2m)
Owner
G.Pedersen, Port of Registry Grangemouth,
Built
Aitken & Mansel Glasgow 1876 oct. Sjunken
vid Porkala
R.K - Laivasta tuli hylky ja muutamia palkkeja niitteineen on löytynyt Bergensgrundin eteläpuolelta sekä vaijereita ja muuta romua. Hylkyä pelastettiin koko kevät talvi ja se myytiin romuna suomalaiselle varustamolle kesäkuussa 1881.
Hbl 1881/ Hki Yliopiston kirjasto: "strandat sistlide höst en och half mil ut i Tavasten beläget i Kyrkslätt socken. Den sjunka fartyget som är endast några år gammalt, inköptes en person här. (finland).
Fartyget ligger kanska stort djup"
R.K - Laivasta tuli hylky ja muutamia palkkeja niitteineen on löytynyt Bergensgrundin eteläpuolelta sekä vaijereita ja muuta romua. Hylkyä pelastettiin koko kevät talvi ja se myytiin romuna suomalaiselle varustamolle kesäkuussa 1881.
Hbl 1881/ Hki Yliopiston kirjasto: "strandat sistlide höst en och half mil ut i Tavasten beläget i Kyrkslätt socken. Den sjunka fartyget som är endast några år gammalt, inköptes en person här. (finland).
Fartyget ligger kanska stort djup"
Parkki Tellus 30/11 1880 Ahvenanmaa
Ahvenanmaan
luotsipiirin
päällikkö
N:
208
30
marraskuuta 1880
Norjalainen
parkkilaiva Tellus kapteeni J.Jahnsson kotoisin Arendalista
matkalla puulastissa Wiipurista La Rochelleen, haaksirikkoutui 13 tätä kuuta Österbåda
klippor noin 2 distanssi minuuttia itään Fästornan tunnistusmajakasta ja
miehistö johon kuuluu 10 miestä poislukien kapteeni hänen vaimo ja kaksilasta,
on pelastettu nuoremman luotsin Björkön luotsipaikalta Johan Adrian Jansson
toimesta suuren oman hengen menetyksen uhalla, vaikka että laiva meni hylyksi
ja syy onnettomuuteen oli päällikön merkinnän mukaan virtaukset ja vesisade.
Tällaista saanen syvästi kunnioittaen ilmoitaa.
Luotsi
ja Majakkal. KD 80/ 191 v1880
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti