Arhangel Mikhael
25.10.1796 Porkkala
Venäjän
laivaston fregatti Arhangel Mikhael, aseistus
44 tykkiä. Päällikkönä englantilainen kapteeniluutnantti N. Brown.
Miehistöä 450 miestä. Fregatti oli matkalla englannista kohti laivan
kotisatamaa Kronstadia, joka on Pietarin lähellä sijaitseva laivastoasema.
Aurinko
oli laskenut muutamia tunteja aikaisemmin, sillä vuodenajan takia valoisa aika
oli kovin lyhyt. Laivalla kaikki tuntui
olevan kunnossa. Miehistö joka ei osallistunut tähystämiseen tai muuhun vahtiin
lepäili puoli nukuksissa ympäri laivaa omissa askareissaan. Vahtiperämiesten
tekemien merkintälaskujen mukaan aluksen sijainti oli arviolta 6 mailia
Naissaaresta luoteeseen (N.W). Tosin vallinneen pimeyden takia ei tarkempia
havaintoja voitu tehdä. Naissaaren suuntaan tähystettiin aktiivisesti, sillä
siellä olevaa majakkaa ei vielä oltu saatu näkyviin. Reippaan lounais (S.W)
tuulen puhaltamana matkaa tehtiin kunnes varoittamatta laiva rysähti
näkymättömälle vedenalaiselle karille. Yhdessä silmänräpäyksessä koko
säikähtänyt miehistö oli täysin hereillä alkaen parveilla ympäri laivaa. Alus
oli kiinni vedenalaisella karilla eikä maata voitu havaita missään suunnassa.
Tarkkaa tietoa sijainnista ei ollut, tosin epäiltiin karilleajopaikaksi
Tallinan matalaa jolloin Naissaari olisi jo sivuutettu. Osa miehistöstä tutki
vahinkojen suuruutta toisten vähentäessä purjeita. Alus vääntelehti
inhottavasti rutisten matalikolla, kääntyen lopulta ympäri lounaasta puhaltavan
tuulen sekä aallokon työntämänä.
Lopulta keula osoitti lounaaseen tuulta päin
perän osoittaessa kohti koillista. Sitten laiva irtosi matalikolta ja voitiin todeta aluksen peräsin menetetyksi. Karilta irtoamisen seurauksena aloitettiin
ripeästi ankkurointi toimenpiteet. Yhtä nopeasti kun ankkuri saatiin laskettua,
voitiin todeta sen laahautuvan perässä. Ruumasta saatiin ilmoitus pohjan läpi
tulleesta kivestä, joten ruumassa oli paha vuoto. Aluksen ympärillä
suoritettiin luotauksia ja veden syvyydeksi saatiin 21 syltä (36-37m). Ruumassa oli veden pinta noussut jo 7 ½
jalkaan. Tämä oli niin paljon että alus alkoi tuulessa ja aallokossa
inhottavasti kallistella, kaikki pelkäsivät sen kaatuvan. Vuoto saatiin
jotenkin hallintaan eikä vedenpinta toistaiseksi noussut. Ankkurikin saatiin
pitämään, mutta Fregatti oli ehtinyt laahautua ainakin 4 kaapelin päähän
karille ajopaikasta pohjoiseen. Laivan kirvesmies yritti rakentaa hätäruoria ja
apuun hänelle määrättiin kaikki liikenevät miehet. Ei ollut varmuutta aluksen
sijainnista joten päätettiin ampua tykillä hätämerkkilaukauksia mahdollisen
avun saamiseksi. Alus oli koko ajan hyvin vaarallisessa tilassa. Ensin näytti
ettei tykillä ampuminenkaan auttaisi, mutta sitten kello 3:30 yöllä saapui
Porkkalan luotsi paikalle joka kertoi heidän olevan ankkurissa 2 mailia länteen
Träskön saaresta. He olivatkin 16 mailin päässä Naissaaresta eikä 6 mailin
niinkuin he aikaisemmin luulivat. Koillisella kurssillaan he olivat ajautuneet
aivan liian lähelle Suomen rannikkoa. Heti tämän jälkeen neuvoi luotsi aluksen
päällikköä siirtämään aluksen matalampaan veteen jotta se saataisiin
pelastettua. Siirryttiin saarta kohti niin hyvin kuin se vain oli isolle
laivalle mahdollista. Noin 1½ tunnin kuluttua laiva karahti uudestaan matalalle
täyttyen nopeasti vedellä. Miehistö sekä osa laivan tavaroista onnistuttiin
siirtämään lähellä olevaan saareen turvaan, mutta epäonneksi kova tuuli mursi
laivan kappaleiksi.
Laivan
upseeristo ei ollut tyytyväinen luotsien toimintaan vaan tekivät valituksen
Ruotsin amiraliteettiin “hulluista suomalaisista luotseista”, jotka tahallaan
ajattivat hienon laivan hyvin tuntemalleen karille niin että se hajosi.
Myöhemmin
ruotsalainen “Norra Dykerie og Bergnin Companie” pelasti laivasta mastot, sekä
melkein kaikki tykit ja muita laivatarvikkeita. Alus oli kuitenkin mennyt niin
pahasti kappaleiksi ettei sitä ollut mahdollista pelastaa.
Aluksen
mitat:
Pituus:
151,6 jalkaa / 46,23m
Leveys:
38,1 jalkaa /
11,62m
Syväys:
15,9 jalkaa / 4,85m
1
venäjän jalka on yhtä pitkä kuin englannin jalka eli 30,5cm.
Köli
laskettiin 14.7.1790
Suunnittelija
Portnov. Rakennettu ruotsalaisen Fregatti Venuksen mukaisesti.
Alus
hajosi Porkkalaan 1796.
Missä
Fregatti Arhangel Mikhail ajoi karille menettäen peräsimen? Tiedetään
etäisyydet 2 mailia Träsköstä länteen ja 16 mailia Naissaaresta, mutta ei
tiedetä mitä maileja on kyseessä. Tässä tapauksessa ei ilmeisestikään ole
kyseessä Saksan maili tai Englannin league (legi), koska niitä käyttämällä
olisimme syvällä mantereella. Ainoaksi järkeväksi käytössä olleeksi
mittayksiköksi tulisi Distanssi minuutti eli asteen 60 osa. Tiedetään erannon
olleen tuohon aikaan kymmenkunta astetta länteen, tällöin suuntima Träsköstä
länteen osuisi jonnekin Sommarön suuntaan. Tätä suuntimaa ja edellisiä mittoja
käyttämällä päästään suunnilleen jonnekin Sommaröhällenin ja Oxhornenin
matalikoiden välissä oleville kareille. Emme tiedä tarkkaan miten pitkän matkan
alus on ehtinyt pimeässä liikkua karille ajon jälkeen ennen kuin ankkurit on
saatu veteen ja arviolta neljä kaapelia senkin jälkeen. Kuitenkin karille ajon
jälkeen luodatut syvyys tiedot sopivat tälle alueelle. Luotsien saapuessa
alukseen aloitettiin matka kohti paikkaa jossa alus oli tarkoitus pelastaa,
matka kesti 1½ tuntia. Mutta mihin suuntaan on laivaa lähdetty kuljettamaan?
Voimakkaan tuulen painaessa lounaasta olisi vedellä täyttyneen, osaksi
ohjailukyvyttömän laivan siirto Sommarön vesiltä erittäin vaativa toimenpide.
Kaatumisvaara on suuri laivalla jos se menettää vakavuuttaan ja Fregatti
Arhangel Mikhaililla oli jo 7½ (2,2m) jalkaa vettä sisällään. Kaatumisvaarassa
olevan aluksen marssivauhti ei ole kovin suuri, sillä runsas purjeiden
käyttäminen kataa laivan. Eikö tällöin ole
aika luontevaa siirtyä tuulen mukana, jos se suinkin on mahdollista. Tässä
tapauksessa kohti Träskötä? Liekö luotseilla jopa ollut mielessä yrittää saada
alus Träskön lahteen suojaan, täällähän alus voitaisiin suojassa ja kaikessa
rauhassa yrittää pelastaa?
Träskön
länsipuolella olevalta suurehkon pohjois- etelä- suuntaiselta vedenalaiselta
matalikolta on löydetty useita isoja tykkejä, paljon tykin kuulia, plokeja,
sekä runsaasti muuta hylkytavaraa. Hylkytavaran puuaines on todettu
lehtikuuseksi. Yleisesti tiedetään venäläisten rakentaneen sotalaivansa
lehtikuusesta. Lisäksi Träskön lounaispuolelta alemman linjataulun luota on
löydetty hylynkappale noin 30 metrin syvyydestä. Kyseisellä tuntemattomalla
hylyn kappaleella on pituutta noin 40 metriä. Lisäksi matalikko on aivan saaren
vieressä jonne suurilukuinen miehistö saatiin turvaan.
Näiden
tosiasioiden valossa voitaneen olettaa Träskön länsipuolella alemman
linjataulun kohdalla 30m syvyydessä olevaa hylynkappaletta sekä lähellä olevan
matalikon tykkejä ja muuta hylkytavaraa kuuluvan venäläiseen fregatti
Arhangelin Mikhaelin jäämistöön.
copyright
Rauno Koivusaari
Onkohan noita kapuloita joskus 80-luvulla ihmetelty ??
VastaaPoistaKyllä Calypson porukka on paikalla enemmänkin aikanaan sukellellut. Myös sukellusseura H2O lla on aluuesta hyvä käsitys.
VastaaPoista