Parkkilaiva
Josefinan täydellinen haaksirikko.
Matka
Välimereltä Itämerelle
Parkkilaiva
Josefina otti 13 lokakuuta v.1880 Yvitsasta (nykyinen Ibiza Espanja) täyden
lastin suolaa ja suuntasi merikelpoisessa kunnossa satamasta merelle. Matka
jatkui ilman
mainittavia
tapahtumia ja 26 lokakuuta saavuttiin Mandaliin. Täältä piti saada
tieto
siitä mikä olisi lastin määränpää. Lopullinen määräsatama ei kuitenkaan ollut
vielä selvinnyt. Josefina sai uudet ohjeet ottaa suunnan kohtia Helsingöriä,
jossa sen tulisi odottaa ohjeita matkan jatkamiseksi
Helsingöriin
saavuttiin 10 joulukuuta ja viipymättä alus määrättiin jatkamaan matkaa kohti Suomen Hankoa. Määräsatamaan saavuttiin
23. joulukuuta vailla mainittavia tapahtumia.
Kello
5 aamulla pimeyden vallitessa peilattiin Hangon majakka kompassisuunnassa pohjoiskoillinen
(N.O till N.). Viipymättä tämän jälkeen annettiin tärpättisoihdulla luotsille merkki nousta alukseen. Luotsia
odotettiin mutta turhaan. Tuntia myöhemmin oli
parkkilaiva ajautunut tuulen mukana siten että Hangon majakka oli koillis- suuntimassa
(N.V).
Heti
tämän jälkeen pimeydestä, suoraan keulan edestä, tuli näkyviin kunnioitusta
herättäviä kuohuja. Nämä tyrskyt
kuuluivat Wladislawsgrundiin luotoihin. Josefina yritti luovia niiden leen
puolelta ja tämä tuntui onnistuvan, kunnes pimeydestä niiden takaa paljastui
karu totuus. Nyt oli laiva joka puolelta karikoiden saartama. Keulan edessä, tyyrpuurin
puolella, nähtiin jopa rantatörmiä.
Tilanne
oli pelottava. Josefina valmistettiin kääntymään pikaisesti ainoaan vapaan
veden suuntaan eli paapuurinpuolelle. Tällöin olisi myös mahdollista päästä
takaisin pohjoisemmalle sisääntuloväylälle. Olosuhteiden vuoksi tämä oli
kuitenkin erittäin vaikeaa ja vaarallista: alus valui tuulen painamana hitaasti
kohti itää. Samalla voitiin nähdä, ettei karikkoa voida ohittaa
turvallisesti. Ruoria yritettiin ottaa
ylös (tuulta vasten). Keula lähti kääntymään kohti syvemmälle johtavaa
kulkuväylää. Iso laiva kääntyi tuskallisen vaivalloisesti. Vauhtia oli liian
vähän, joten tuuli ja merenkäynti painoivat aluksen lähemmäs saarta. Lopulta
alus kulki aivan saaren vierestä kohti luodetta ja vapaata vettä.
Hetken
luultiin aluksen selviytyneen vaarallisesta tilanteesta. Parkki oli jo melkein
ohittanut
saaren kun se osui vedenalaiseen sokeaan kariin. Matala joka sijaitsee
Tärnsgrundin luoteispuolella koitui aluksen kohtaloksi.
Pelastustoimien
aloitus
Heti
karille ajon jälkeen meni aluksen kapteeni Hankoon ja pyysi höyrylaiva
Expressiniltä
irrotus
apua. Alus oli saatava nopeasti irti, ettei se
hajoa merenkäynnissä. Välittömästi luotsin saatuaan suuntasi höyrylaiva
kohti onnettomuuspaikkaa.
Josefinalla
laitettiin hinausköysi valmiiksi mutta merenkäynti teki mahdottomaksi sen
toimittamisen Expressin kannelle. Muutaman tunnin yrittämisen jälkeen
höyrylaiva palasi takaisin Hankoon.
Iltapäivällä
kun tuuli tyyntyi ja meri vaimeni laitettiin Josefinan isoveneeseen styyrpuurin
ankkurit, joissa oli uudet, vahvat köydet. Vene vei ankkurit kohti vapaata
vettä ja ankkuripelillä vinssaten yritettiin alusta saada irti matalalta.
Yrityksessä meni koko loppupäivä. Kuitenkin vailla tulosta. Laiva pysyi
sitkeästi paikallaan.
Seuraavana
aamuna, jouluaattona, lähetti perämies isoveneen hakemaan työmiehiä ja proomuja
lastin purkamiseksi. Alusta oli tarkoitus keventää niin paljon että se
saataisiin irti karilta. Matkalla kohdattiin höyrylaiva Express, joka sai taas
toimeksiannon
ja kääntyi kohti Hankoa työmiehiä hakemaan. Majakkasaaresta saatiin viiden
miehen verran lisä-apua.
Aamupäivällä noin 10.30
aloitettiin lastin siirtäminen höyrylaiva Expressiin, jonka ruuma ei
ollut kovin suuri. Iltapäivällä saapui tullihöyrylaiva Suomi jossa oli
kahdeksan työmiestä lisää. Valitettavasti yhtään proomua ei saatu apuun. Lastin
pois purkaminen oli siis tilanpuutteen vuoksi mahdotonta.
Ainoaksi
vaihtoehdoksi jäi yrittää irrotusta höyrylaiva Expressin avulla. Meressä olevaa
köyttä pidennettiin ja vahvistettiin. Sillä
aikaa höyrylaiva Express odotteli ankkurissa laivan lähellä. Köyden
vahvistamiseen kului aikaa melkein koko yö. Kun köysi saatiin valmiiksi olivat
kaikki pitkien ponnistelujen jälkeen väsyneitä. Kapteeni piti turhan
vaarallisena
aloittaa pelastustöitä pimeässä kun
miehistökin oli hyvin uupunut.
Kapteeni
päätti siirtää pelastustöiden aloitusta valoisampaan aikaan. Samalla saisi
miehistö ansaitsemansa lepohetken, raadettuaan tauotta jo pitkään.
Epäonni
jatkuu
Joulupäivänä
kello 11.30 palasi Express takaisin mukanaan viisi miestä.
Suurista
ponnisteluista huolimatta ei Josefinan irrottaminen karilta onnistunut. Onni
oli totisesti hylännyt parkkilaivan sillä klo 2 iltapäivällä alkoi
kaakkoismyrsky tuoden mukanaan sankan lumipyryn. (S.O storm med snö) Enää ei kukaan uskaltanut jäädä laivalle ja se oli
jätettävä yksin yön yli.
Aamun
sarastaesssa tuuli tyyntyi ja pakkanen rupesi kiristymään. Tapaninpäivän aamuna
oli meri alkanut jäätyä ja jääraja ulottui melkein Tärnskärin rantaan. Nyt oli tehtävä suunnitelmiin muutos. Oli
ryhdyttävä kuljettamaan aluksen irtaimistoa ja lastia rantaan. Tullihöyry Suomi
vei parkki Josefinan miehistön takaisin laivalle hakemaan tavaroita. Alkaneen
jäätymisen takia oli pidettävä kiirettä. Suomi pelkäsi jäävänsä jään
saartamaksi. Tarkoitus oli hakea nopeasti niin paljon miehistön tavaroita sekä
laivan
irtaimistoa
kun saatiin kerralla kuljetettua. Osa
laivan tavaroista laitettiin
sluuppiin
jota kuljetettiin tullihöyryn perässä.
Suomi
ponnisteli jäissä useita tunteja ja tilanne näytti jo pahalta, kunnes apuun
tuli höyrylaiva Express. Kello 3
iltapäivällä saapui saattue Hankoon.
Illalla
poikkesi kapteeni Schröder pelastushöyry Dwinalle, joka oli aikaisemmin
päivällä
yrittänyt Josefinalle apuun. Alus oli kuitenkin juuttunut jäihin mutta pääsi
kuitenkin irti ja omin voimin satamaan. Schröder tiedusteli voisiko Dwina
palata Josefinalle jos saadaan toinen alus auttamaan jäissä kulkua. Dwinan
päällikkö kuitenkin
kieltäytyi
ja ilmoitti, ettei voi ottaa sellaista riskiä.
Myöhemmin
illalla kuun valossa nähtiin laivan kaatuvan ja uppoavan. Ainoastaan raa'an
nokat jäivät osittain näkyviin Seuraavana päivänä olivat nekin kadonneet.
Parkki
Josefina saapui yön pimeydessä liian lähelle rantaa, jonka seurauksena
se yön
pimeydessä törmäsi N.W puolelle Stora Tärnania. Höyrylaivat Suomi ja Express
yrittivät
saada alusta irti karilta mutta
epäonnistuivat. Myöhäisen vuodenajan sääolosuhteet vaikeuttivat pelastustoimia.
Alusta ei saatu irti karilta ja se jäi jään saartamaksi. Lopuksi alus kaatui ja
upposi.
Höyrylaiva
Dwina oli sukelluskomppanian alus ja kuului meripelastusyhtiö
Neptunille. Alukselta pyydettiin apua liian myöhään.
Syynä saattoi olla toivo laivan helposta irtoamisesta tai pelko kovista
pelastuspalkkioista.
Meriselitys
annettiin aluksen päällikkö Schröderin toimesta Turun
raastuvanoikeudelle
3 tammikuuta 1881. Perämies ja viisi miehistön jäsentä vahvistivat kertomuksen.
Myöhemmin
seuraavana keväänä ja osittain talven aikana paikalliset kalastajat
kävivät
onkimassa esineitä hylystä ja näitä myytin pitkin kevättä huutokaupoissa, muun
muassa yhden laivan ankkureista onnistuivat kalastajat nostamaan.
Hylyn osia löytyy luoteeseen Stor Tärnanin kallioluodolta. noin 100m+ luoteeseen. Pohjassa on itä-länsi suunnassa sellaisia erikoisia metrin syvyisiä parin kolmen metrin levyisiä uria. Näihin uriin on jäänyt kaikenlasta tavaraa ja löytyy vähän pitemmältä (n.200mm saaresta) kappale kantta ja kansiluukkukin. Jäät ovat varmaan siirtäneet hylkyä pohjaa pitkin vähän syvempiin vesiin luoteesee itse saaresta. Syvyydet olivat muistaakseni n. 10-15m.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti