Höyrylaiva Danmark 5.2.1881 Hanko
Hästö Busön luotsivanhin F. Boströmin muistiinpanoista. (Lutosi+Majakkal. KD 7/120 1881 sarja Eb 156)
Hästö-Busön luotsipaikalta olemme viime viikolla havainneet yhden höyrylaivan kiinni jäätyneenä ja liikunta kyvyttömänä. Laiva sijaitsee kiinnijäätyneenä noin 3 mailia etelän Stor-Gaddenilta. Laiva nosti isomastoon lipun sekä kuulimme tuolloin tykin laukauksia alukselta, mikä voi tarkoittaa tässä tapauksessa että jää puristaa ylös noussutta runkoa. Luotsimme menivät käymään aluksella jolloin saimme tietää sen olevan ruotsalaisen höyrylaiva Danmarkin kotoisin Karlskronasta. Sekä lastattuna hedelmillä ja ollen matkalla Venäjälle. Päällikkö sanoi etteivät he ole ampuneet tykillä, mutta yksi englantilainen höyry joka sijaitsee etelämpänä kyseisestä laivasta saattoi kaivata provianttia tai apua. Hän sanoi että heillä on kaikki kunnossa sekä provianttia vielä kuukaudeksi ja hän uskoo selviävänsä jään puristuksesta. Hän pyysi luotseja välittämään sellaisen viestin että jos hän voisi saada höyrylaiva Expressin hinaamaan hänet Hankoon. He ovat saaneet vaurion ropelliin ja hän ei voi käyttää omia koneita, siksi he nostivat lipun ylös. Jää nähtäväksi miten alus tulee selviytymään alkavasta S.W myrskystä joka aiheuttaa suuren jään paineen joka voi murtaa aluksen.
Seuraavaksi ote Hangon Majakkamestari Aleniuksen muistiinpanoista, joka hoiti hengenpelastus asemaa Hangon Russarössä.
Ruotsalaisen höyrylaiva Danmarkin miehistö on jättänyt aluksensa sen jälkeen kun seitsemän runko kaarta on katkennut sekä repeämä syntynyt styyrpuurin puolelle ja vesi alkanut virrata sisään. Miehistö jätti laivan 5 päivänä tätä kuuta (helmi) ja aloitti vaivalloisen matkansa kohti Russarön majakkaa, joka oli ainoa jonka he pystyivät myrskyssä havaitsemaan. Miehistö onnistui ylittämään jään ja saapumaan tänne. Kapteenin ja konemestarin majoitti Majakkamestari. Loput miehistöstä majoitettiin luotsien tiloihin.
Päällikkö J Schalin
Tullilaitos ilmoittaa aluksen uponneen noin 5 distanssiminuuttia S.O suuntaan Hangon majakasta. Aluksen uppoamisen syynä oli ollut kova myrsky ja jäämassat.
6.1.2014
Rauno Koivusaari
Distanssiminuutti on metreissä 1851,5m eli nykyinen merimaili.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti