tag:blogger.com,1999:blog-7439320404751732364.post7044976752125319870..comments2022-03-25T22:19:33.285+02:00Comments on Rauno Koivusaari - Hylyt: Priki Fenix 25/9 1831 Tammisaarirosvoraunohttp://www.blogger.com/profile/18275898416529584197noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-7439320404751732364.post-81909706421190422592014-02-23T09:02:25.513+02:002014-02-23T09:02:25.513+02:00Olet oikeassa siinä, ettei peräsimet (2 kpl) sinän...Olet oikeassa siinä, ettei peräsimet (2 kpl) sinänsä kerro juuri mitään laivan indentiteetin suhteen. Oletko varmuudella lukenut jostain alkuperäislähteestä, että Fenixin ankkurit ja ankkuriketjut nimenomaan nostettiin ? <br /><br />Jos näin tosiaan oli, on täysin mahdollista, ettei tuo länsikarilta löydetty keulaosa ankkuriketjuineen kuitenkaan ole Fenix. Vaikka niin ollaan tähän mennessä päätelty.<br /><br />Toisaalta samaisen länsikarin juurella on kahden muunkin aluksen hylky, eli jos näin halutaan uskoa, voi joku näistä olla Fenix.<br /><br />Mutta Fenixin hylystä pudonneita osia on varmuudella itäkarilla. Carronadat sekä kaminanhuuva v. 1828, savipulloja v. 1809-1832 jne. Jonkin verran myös hylyn isoja puisia rakenneosia. Ei kuitenkaan riittävästi kokonaiseksi keulaksi asti. Eikä peräksi asti. <br /><br />Jos oletetaan, että Fenixiltä pudotettiin karronadat ja painavammat irtaimet yms. itäkarille, lisäksi ankkurit pudotettiin sen varmistamiseksi, että alus pysyy itäkarilla. Tämän jälkeen laiva katkesi itäkarilla, keulaosan upotessa ankkuriketjujen varassa itäkarille. Miksei kuitenkaan itse keulaosaa ole itäkarilla ? keulasta on varmuudella paikalla vain ranapalkit...mikä ei sinänsä kerro muuta kuin, että jonkin aluksen keula on joskus ollut itäkarilla. Ankkuripelejä ei myöskään ole yhtään itäkarilla, vaan kahdet ankkuripelit on löydetty länsikarilta.<br /><br />Itäkarin pohjalla oleva peräsin kertoo myös sen, että jokin alus on joskus törmännyt karille ja menettänyt peräsimen. Mutta edelleen, jos Fenix haaksirikkoutui itäkarille, missä on perä ? Jos laiva katkesi, ja aikalaiskerronnan mukaan perä upposi samalle paikalle, niin on vaikea uskoa, että perä lähti enää ajelehtimaan jälkikäteen. Tietty on mahdollista, että perään jäi sen upotessa carronadoja ja painolastia, mikä upotti perän. Ehkä myöhemmin näiden siirtyessä pohjassa tai perän kaatuessa matkalla pohjaan ? perä oli pulpahtanut pintaan ja ajelehtinut pois haaksirikkopaikalta. Mutta tuohonkin on vaikea uskoa, vaikka kyseessä on tosiaan puulaiva. Tietty on mahdollista, että pelastustöiden yhteydessä perästä on nostettu tykkejä jne, jonka jälkeen peräosaan on syntynyt riittävä noste, ja se on noussut pintaan ja ajelehtinut paikalta.<br /><br />Kolmanneksi sitä Blekharunin aluetta on myös käyty läpi, eikä sieltä ole löydetty mitään merkittävämpi kokonaisuuksia, siellä ei siis ole perää. Vaikka Parhialat tuon Fenixin nimikyltin (ja karronadan) sieltä ovat nostaneet.<br /><br />Mutta kaikenkaikkiaan kertomuksesi tapahtumaketjusta ja arviointisi haaksirikkopaikasta saavat tämän hetkiset tilannearviot uudelleen tarkastelun alle.... eli ensi kesänä ollaan taas Fenixillä.... t.kapsuAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7439320404751732364.post-10261614259044627502014-02-21T16:46:21.364+02:002014-02-21T16:46:21.364+02:00Fenixin uppoamisen jälkeen paikalla tehtiin meripe...Fenixin uppoamisen jälkeen paikalla tehtiin meripelastustöitä koko syksyn 1831.<br />Mm. ankkuriketjut ja ankkurit pelastettiin. Joten Fenixin haaksirikkopaikalta näitä ei pitäisi löytyä.<br />Noilla luodoilla tiedetään haaksirikkoutuneen useita muitakin laivoja kuin Fenix. Joten siinä läntisellä kivellä on varmaan joku toinen hylky, mutta mikä?<br />Peräsin no jaa.... voivat olla melkein mistä vaan.<br />Kysymykseesi miksi tykit eivät ole siinä länsikarilla, vastaisin siksi, ettei Fenix haaksirikkoutunut sille karille?!<br />Peräosa.... siinähän se nimikyltti on sijainnut vai? Kun laivasta heitetään kaikki painava yli laidan. Sitten alus menee kahtia, voipi olla että kaikki pohjapainolasti meni pohjaan. En sulkisi pois mahdollisuutta että olisi jäänyt kellumaan esim. vesirajaan. Olihan kyseessä puulaiva ja puu kelluu jos ei ole läpi vettynyttä.<br /><br />Yksi juttu vielä siitä länsikarista. Sen syvyystiedot ei sovi ollenkaan meriselitykseen, jonka mukaan karilleajokiven pohjoispuolella oli välittömästä 30m vettä, näinhän ei ole länsikivellä.<br /><br />Rauno<br />rosvoraunohttps://www.blogger.com/profile/18275898416529584197noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7439320404751732364.post-8107906688473076582014-02-20T08:49:56.665+02:002014-02-20T08:49:56.665+02:00"Viimeisenä priki Fenixin jätti pällikkö paro..."Viimeisenä priki Fenixin jätti pällikkö paroni Levendal ja hänen kaksi läheisintä upseeriaan ja ainoastaan hetki sen jälkeen Fenix hajosi kahteen osaan. Peräosa romahti ja upposi nopeasti, keula kääntyi ylös alaisin ja vajosi hitaasti pohjaan."<br /><br />Fenixin keulaosa on mielestäni varmuudella paikannettu. Lopputulos vastaa täysin kuvailemaasi tapahtumaketjua, keulan osalta. Ankkurit laskettiin ja keulaosa lepää edelleen ankkuriketjujen varassa.<br /><br />Omituista on se, että (oletettavasti) ja kertomuksenkin mukaan Fenixiin kuuluneet tykit, carronadat, pudotettiin ennen aluksen katkeamista, miksi tykkejä ei ole löydetty länsikarilta, vaan itäkarilta. <br /><br />Kertomus tosiaan vahvistaa sen, että peräosa vajosi syvyyksiin hetkessä. Peräosa ei siis ole käytännössä ajelehtinut mihinkään, vaan sen pitäisi edelleenkin olla länsikarin lähistöllä. Peräosaa ei kuitenkaan ole melkoisella varmuudella löydetty. Sitä on etsitty kahdellakin viistokaiulla kissojen ja koirien kanssa, sitä löytymättä. Ja varmaan etsit sitä aikoinaan Sinäkin. Kaksi peräsintä on alueelta löydetty. Tosin ne eivät selitä oikeastaan mitään peräosan sijainnista. Useampia muita kokonaisuuksia on löydetty, mutta todennäköisesti mikään näistä ei ole Fenixin perä. Eli missä on perä...seikkailu siis jatkuu taas kesällä ; ) t.kapsuAnonymousnoreply@blogger.com