Sivun näyttöjä yhteensä

24. helmikuuta 2014

Hylkyjä joiden parissa työskentelin Etelä-amerikassa

Tänään selatessani vanhoja läppäreitäni, löysin tämän listan Ecuadorin hylyistä. Lista on Englanniksi, osittain Espanjaksi, joten yritin vähän kommentoida tuonne perään jotain Suomeksi. Nämä voisi luokitella oikeiksi aarrelaivoiksi niiden lastin perusteella. Mutta löytyyhän niistä toki kiinnostavaa tietoa museoillekin

23. helmikuuta 2014

Parkkilaiva Josefinan täydellinen haaksirikko Hangossa 1880. (lisätty kartta 2.3 ja kommentti sukelluksesta)


Parkkilaiva Josefinan täydellinen haaksirikko.

Matka Välimereltä Itämerelle

Parkkilaiva Josefina otti 13 lokakuuta v.1880 Yvitsasta (nykyinen Ibiza Espanja) täyden lastin suolaa ja suuntasi merikelpoisessa kunnossa satamasta merelle. Matka jatkui ilman
mainittavia tapahtumia ja 26 lokakuuta saavuttiin Mandaliin. Täältä piti saada
tieto siitä mikä olisi lastin määränpää. Lopullinen määräsatama ei kuitenkaan ollut vielä selvinnyt. Josefina sai uudet ohjeet ottaa suunnan kohtia Helsingöriä, jossa sen tulisi odottaa ohjeita matkan jatkamiseksi

19. helmikuuta 2014

Riilahden taistelunpaikan 1714 etsintäretki kesällä 2001.



RIILAHDEN TAISTELU 1714.

Tsaari Pietari I “Suuri”

Hän oli ottanut  laivaston kehittämisen sydämen asiakseen. Sekä oli mieltynyt suuriin kunnioitusta herättäviin sotalaivoihin, mutta tajusi etteivät sellaiset kykene toimimaan tehokkaasti suomen sokkeloisessa saaristossa. Sen vuoksi hän rakennutti Venetsian/ turkkilaisen? mallin mukaan suuren kaleeri laivaston, joka oli suunniteltu nimenomaan suomen sokkeloiseen saaristoon.


Vuonna 1709 Venäjän tsaari Pietari I pysäytti Kaarle XII sotajoukot lyömällä ne Pultavan taistelussa. Ruotsalaisten armeijan jäljelle jäänyt osa noin 15.000 miestä jäi sotavangeiksi ja Kaarle XII oli paettava rajan yli Turkkiin jonne hän jäi useaksi vuodeksi. Samanaikaisesti ryhtyi tsaari Pietari I suunnittelemaan suomen valtausta. Maaliskuussa 1710 hänen joukkonsa piirittivät Viipuria ja syksyyn mennessä koko Laatokan Karjala oli venäläisten käsissä. Kun Kaarle XII vihdoin lähti kotimatkalle Turkista oli venäläisillä jo melkein koko Suomi hallussaan.

16. helmikuuta 2014

Priki Fenix 25/9 1831 Tammisaari




Priki Fenix  haaksirikkoutui 25 syyskuuta 1831. Klo 05.00  (juliaanista kalenteria)
Päällikkö Kapteeniluutnantti, paroni K.N. Levendal.

28.8.1831 oli itämerellä vallinnut raju myrsky, jossa oli kadonnut venäjän laivaston kuunari Strela (Salama). Laiva oli ollut matkalla Pohjanmaalta Hiidenmaalle ja sen pelättiin haaksirikkoutuneen. Etsintää lähti suorittamaan yksi venäjän laivaston hienoimmista aluksista priki Fenix, jonka päälikkönä toimi kapteeniluutnantti paroni Levendal komennossaan 140 hengen miehistö
Hänen vastuulle annettiin mahdollisten meripelastuskorvausten maksamiseen ylimääräinen meripelastuskassa. Kuukauden kestäneiden etsintöjen jälkeen kuunarista ei oltu löydetty merkkiäkään,  Strela oli kadonnut jäljettömiin ja priki Fenix aloitti paluumatkansa takaisin Kronstadiin.